Alla inlägg under april 2011

Av Jenny - 30 april 2011 17:51

Passar på att uppdatera innan det är dax för ännu en kväll med bilåkande. Fattar inte varför dom inte kan nöja sig med en jädra kväll för eldande och raketskjutande här...nej fan vi tar det helst en hel vecka.GUd vad kul det är med en hund som är rädd för raketer. Nu har jag ju turen att Shelby inte bryr sig det minsta om dom.


Måste ju ladda upp bilder och visa den nya leksaken som dom fick i onsdags...den höll i ca 20 minuter sen var ena foten pajad och en massa ludd urplockat.

 


Dom har helt sonika haft dragkamp med den, tror inte det direkt finns leksaker som är anpassade för 2 stora hundars dragande. Dom kanske skulle testa hundleksaker...


Nej får bli en kort blogg idag som sagt snart dax att åka iväg med dom, fast ikväll blir det skilda bilar då jag och Shelby ska åka och kolla på raketer, å nej jag tänker inte stå direkt i närheten men en bra bit bort så hon får kolla på dom.

Just ja måste ju oxå skriva att dom båda nu är helt friska här hemma..skönt som bara den att allt gick bra med dom båda. 


 

Av Jenny - 26 april 2011 12:27

HIttade dessa regler för hundar idag och kan inte annat än posta dom här, vissa stämmer sååå bra in på mina hundar =)


TIDNINGAR
Använd tidningen som ligger bredvid postlådan om det plötsligt trycker på då du leker på gräsmattan på morgonen. Det är därför den ligger där.

 

BESÖKARE
Då det kommer gäster till huset ska du snabbt fastställa vem som är rädd

 för hundar. 
Sätt kurs mot den personen, storma fram genom rummet och skäll

 högt och ljudligt. 
Om personen trillar av stolen och ner på golvet,

 gråtande och snyftande kan du börja slicka personens ansikte

 och morra milt för att visa att du egentligen bryr dig om personen.

 

SKÄLLANDE
Eftersom du är en hund så förväntas det av dig att du ska skälla.

 Så skäll. Mycket!
Dina ägare kommer att vara tacksamma då de hör att skyddar deras hus. Särskilt mitt i natten då de sover djupt på andra våningen.

 Det finns, enligt människan,

 ingen säkrare känsla än att vakna upp mitt i natten av ditt skällande.

 

SLICKANDE
Gå alltid iväg och drick mycket vatten från din skål alldeles innan du slickar din människa. De föredrar rena tungor.

 Var sedan redo på att gå och hämta en handduk till dem.

 

HÅL
Gräv inte ett stort hål mitt på gräsmattan, så att din människa blir ledsen. Gräv i stället en massa små över hela gräsmattan, så märker de inget.

 Om du fixar till en liten jordhög bredvid hålet så kommer de att tro

 att det är sorkar. Det finns aldrig nog med hål. 
Se till att du drar ditt strå till lasset när det gäller detta.

 

DÖRRAR
Området precis innanför dörren är till för att användas som sovplats

 för hunden.

 

SNIFFANDETS KONST
Människor gillar att bli sniffade. Överallt.

 Det är din plikt att få dem att känna sig som hemma.

 

ETIKETT VID MATBORDET
Sitt alltid under matsalsbordet, särskilt då dina människor har gäster,

 så att du kan roffa åt dig eventuell mat som trillar ner.

 Detta är också ett perfekt tillfälle att träna på ditt sniffande.

 

SOFFOR
Det är fullt tillåtet att hoppa upp och sova i den nya soffan så fort

 som dina människor har gått till sängs.

 

LEK
Om du skulle tappa tassfästet då du springer efter en boll eller något

 annat som dina människor har kastat till dig,

 är det helt okej att använda blomsterrabatten som madrass

 för att lindra fallet.

 

JAGA KATTER
När du jagar katter ska du se till så att du inte riktigt får tag på dem.

 Det förstör allt det roliga.

 

TUGGANDE

Ge ditt bidrag till modeindustrin: Ät en sko

Av Jenny - 25 april 2011 22:41

Nej Cille är verkligen ingen badkruka hon har idag lyckats med att ta årets första till magen dopp i bäcken hemma. Suck hon är snabb som ögat om man inte kollar henne hela tiden. Såklart så lyckas hon med detta dopp lagom tills hostan när nästan helt borta, så nu hoppas jag bara att hon inte drar på sig nått mera tack vare badandet. Så som sagt annars är det åter igen full rulle på Cille hon hämtar leksaker har dragkamp med Shelby igen så hon är sitt gamla vanliga jag. Tack för det, visst hon börjar bli lite till åren men jag hoppas ju såklart att hon hänger med ett tag till.

Av Jenny - 24 april 2011 10:12

Gårdagen började som vanligt med att ingen av oss klev upp direkt tidigt. Mamma tog med Cille på en promenix då dom var uppe före mig och Shelby, japp vi var en aningens lata :P

Hade planer på att starta tidigt med att städa min bil men som tur var så vart jag lite lat och satte mig vi datorn. Som sagt som tur var för när klockan började närma sig 11-12 tiden så såg jag att det kom 2 personer in på gården. Jupp ni gissade rätt det var Jehovas vittnen nått av det drygaste jag vet då dom vägrar fatta att man inte är intresserad så jag och mamma beslöt oss för att inte öppna när som ringde på. Kan ju säga att Shelby gick upp i vaktmode direkt, så fort dom plingat på dörren så ändrades henne skall ifrån ett vänligt matte det kommer nån till ett mera grovt och dovt du det står nån där ute som vi inte vill ha in skall. Har hört detta förut om nån kommer för nära min bil. Sen bara dom gått så hade jag 2 st vaktposter i fönstret som kollade så att inga fler skulle komma in till oss. Så min slutsats är att Shelby inte gillar katter eller Jehovas vittnen. Undrar hur hon skulle ha tyckt om dom bara stegat in på gården och vi vart ute och städat bilen?  Skulle tro att hon nog sprungit runt dom och skällt en massa.

Sen då över till gråta delen. Efter att bilarna var tvättade så satt vi oss på trappen med hundarna ett tag, dom hade vart ute typ hela dagen. Efter ett tag så ville Cille ut och kissa å det är nu Shelby gör saker jag inte vill se henne göra hon hoppar ut över trappräcket inte bara 1 utan 2 gånger...men efter dom 2 vändorna och bannor å sen fick man gå upp på trappen igen så testa hon inte ingen inte ens fast Cille var ute med mig. Hoppas nu verkligen att Shelby fattar att det inte är ok att hoppa ut ifrån trappen. Annars blir det till att träna igen och igen för jag vill kunna lita på henne så att dom kan vara på trappen ensamma när man ska göra saker på gården som dom inte kan vara med på.


Annars så kan jag upplysa om att Cilles hosta blir bara bättre och bättre detsamma gäller att hon nyser ut en massa snor/slem ur nosen till som tätt. Hon blir piggare och piggare för varje dag som går, det märks även på att Shelby inte längre är snäll och förstående utan är sitt vanliga taskiga jag på Cille, dom bråkar och har sig innan det är dags för nån av promenaderna. Känns skönt att det värsta nog är över nu.

Nej nu kallar finvädret på oss.

Ha det bäst.

Av Jenny - 21 april 2011 11:26

Får bli en liten kort blogg idag har en massa att pyssla med. Just nu görs det smörgåstårta i köket å sen ska det fixas mat till oss 2 benta och voffarna.

En liten uppdatering ang hur Céli mår, hon hostar än men det börjar bli bättre, hon får morötter till frukost nu då det verkar vara värst när hon kommer upp. Shelby är helt 100 pigg och kry. Men konstigt nog så är hon inte det minsta dryg på Cille vilket ju är tur.

Nej dax att dra ut och njuta av solen.


Passar på att önska er alla läsare en Glad Påsk


 

Av Jenny - 18 april 2011 21:44

En liten uppdatering om hur det står till hemma med voffarna. Shelbys hosta är mer eller mindre helt borta men ikväll/idag har Celi börjat att hosta så till den grad att hon får upp vitt slem :( Gillar inte alls det faktum att min gamla lappapa är sjuk, men hoppas att det går bra för henne med. Hon får nu precis som Shelby fått lite rårivna morötter med varje mål mat.

Tur mina hundar är galna i morötter både råa och kokta. Men tyvärr så blir Céli lite kass i magen av att äta dom precis vid varje mål så henne har vi gett lite mera sporadiskt för mina hundar envisas med att alltid vilja ha exakt samma saker så dom äter på samma tider och får den ena nått extra så vill den andra oxå ha det.

Men som sagt hoppas nu att det ska vända typ lika fort som det gjort på Shelby...har även funderat på vart dom fått kan ha fått det ifrån och om det är typ 1 vecka innan det bryter ut efter att dom blivit smittade...så skulle det isåfall betyda att Shelby fick det i ludvika...suck blir galen av att fundera på vart allt kommer ifrån och av att fundera på hur det ska gå med Céli, hon blir iallafall 8 år nu i maj. Kan knappt fatta att hon bott med oss i 8 år snart, Klinga har redan vart borta i över 2 år och min far i 4 år. Tiden går fort när man har annat att tänka på och der har vi alla fått i guldklimpen ifrån Oppigården, en underbarare hund får man leta efter.

Men nu över till nått lite roligare. Tänkte visa vad Shelby pysslat med medans hon fått ta det lugnt. Om nu nån tvivlade på att vissa gener finns med ifrån hundar längre tillbaka så kan jag visa här att Shelby minsann är ett barnbarn till Evas Lilleman...kolla bara här:   

Den här gropen lyckade hon med att fixa i förra veckan då vi plockade undan lite saker ifrån gården. Kan säga att det gick snabbt som blixten och att hon så fort hon får tillfälle försöker bättra på den.

Annars så har Shelby vart hjälpreda när det skulle bytas däck på bilar...hon bjuder på pussar i tid och otid om man böjer sig ner till hennes nivå :P

     

Shelby hittade även en gamal hink som blivit liggande vid sandlådan..tror till och med jag hade den som barn....fast nu är den borta:

 Ridgeback+hink= död hink


Men som sagt annars är hon bara hur underbar som hälst min lilla fröken som blivit lite fisförnäm och tycker att det är bläää att springa i dom blöta partierna på gräsmattan :P

Måste lägga till lite skryt oxå..fast folk står med hundar på andra sidan diket så går inte Shelby över och hälsar. Rackars duktig hund jag har måste jag säga.  

Å när vi inte är ute och  busar så slappar dom i soffan:

 Här är det Cèli som njuter till max :)


Avslutar med en bild på Shelby tassar på en träbro:

   

Av Jenny - 14 april 2011 21:13

Det är precis vad min lilla Shelby är just nu...hon har fått en rackars hosta som bara kommer då hon blir glad eller försöker skälla men det är inte hela tiden. Men tack vare ett samtal till bästa Eva och en huskur med rårivna morötter så har hon idag inte hostat sen vi klev upp :)

Nu har jag inte vart till nån veterinär men visst det låter nog som en släng av kennel hosta men kan som sagt inte säga nått varken bu eller bä. Vet inte heller vart det kan komma ifrån. Shelby hälsar inte på andra hundar...så då återstår bara om jag hälsat på en smittad hund eller om nån med smittat hund kan ha hälsat på Shelby. Vet ju inte heller hur lång inkubations tid det är på kennel hosta.

Men efter att ha läst mera om det kan jag inte direkt påstå att det stämmer på Shelby men vi avvaktar hälsar inte på andra hundar vilket ingen av mina busar gör, håller koll på att det inte kommer nån feber.


Av Jenny - 10 april 2011 11:01

Vart ett tag sedan det blev uppdaterat igen men har mest umgåtts med Shelby och inte känt för att sitta och skriva nått.

Men nu minsann har jag lite att skriva om :)

Precis som titeln säger så var jag igår till bästa Eva på hundspråkskurs..mycket givande känns som att jag nu förstår Shelby och hennes signaler bättre, plus att jag kanske med lite tur kan se vilka hundar som hon kan hälsa på :)

Shelby fick även träna på att hälsa fint dvs att hälsa på folk med alla 4 tassar i marken, hon är smart min lilla busa hon fattade galoppen direkt.


Sen fick vi se en massa hundmöten mellan dom andras hundar och Evas stabila flock, fick se hur man ska göra för att en hund ska känna sig trygg om andra hundar kommer emot en. Vi fick även se hundmöten mellan andra stooora hundar som Evas bekanta som kom dit med sina Akitor, wow vilka hundar säger jag bara, beundara verkligen dom för den lydnad dom hade på dessa 2.

Så nu har man en massa att tänka på och fundera över, Vi så även på film om hundmöten och pratade om hur man ser vem som är dominat, om nån hund är osäker eller inte. Som sagt en massa nyttig info och en massa att tänka på.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Fick som sagt och träffa hela Evas flock och även det lilla nya stjärnskottet ett riktigt litet busfrö men så rackars söt. Kan knappt minnas att Shelby var sådär liten och söt. I Evas flock ingår ju oxå Shelbys pappa mumin, härligare hanhund får man leta efter, en sån klippa stoor å mysig som få. Inser nu vart Shelby fått sitt lutande ifrån när man klappar henne.

Ser nu fram emot att Eva ska ha spårkurs så Shelby äntligen kan få testa att leta efter skadat vilt. Har tröttnat på att tjata på folk här, som bara lova och lova å så händer det ta mig fan ingenting så nu blir det att dra till Segersta och Eva istället, tror det kan bli bättre hon som är va att se en ridgeback jobba och som direkt kan se om man gör nått fel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Annars då jo vi har hunnit med en inofficiell utsällning i Lundvika oxå förra helgen. Gick sådär fick som vanligt höra att Shelby underkäke är för liten plus att hon redan hade tröttnat då vi skulle in i ringen så det fick bli en 3:dje plats. Men men nu är kanske inte utställning nått som jag går in för till 100%. Visst är det kul men jag vet att det ligger en massa träning bakom en bra utställnings hund plus att Shelby kanske inte är det vackraste i domarnas ögon, för mig är hion det iallafall. Jag är helt nöjd så länge hon är fysiskt och psykiskt frisk.


Nej nu är det dax för en tur ut igen och bilder kommer nästa gång. Kände inte för att ladda ur kameran idag

Presentation

En blogg om hur det är att leva med 3 st hundar i olika åldrar och olika raser. En gammal Schillerstövare och en ridgeback. Numera finns det bara Shelby kvar hos mig.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards