Alla inlägg under maj 2011

Av Jenny - 26 maj 2011 21:34

Kan knappt fatta att det snart är 8 år sedan vi åkte 144mil på mindre än ett dygn för att hämta hem lappapan. Men tydligen så är fallet så för idag blir hon hela 8 år. Dom åren har gått fort och hon har fått sina smällar i livet först miste hon sin älskade husse och sen travade Klinga över regnbågsbron till ett liv utan sjukdomar och sprutor. Hanr nog aldrig sett en hund sörja som Céli gjorde. Det tog lång tid innan hon kunde släppa taget om Klingas minne, fast vissa saker lever kvar som det faktum att vi aldrig kunde ta ut hennes säng ur köket, behövdes bara att den var tillfälligt blockerad av nått så vart Cille orolig och gav sig inte förrän den var ren igen. Fast numera är den mer eller mindra alltid full av Shelby...Men det där lilla yrvädret fick Cille på fötter igen och nu leker hon som aldrig förr. Det har denna vecka rykt minst en leksak om dagen, måste bli trångt där i leksaks himmlen med tanke på allt som dom dödar :P

Men som sagt min lilla Lappapa Céli blir hela 8 år idag, 8 friska år, det enda som hunnit på henne var kennel hostan som Shelby fick med sig ifrån utställningen.

Så vi fuskade lite och firade det nu i helgen som var med lite tårtkalas:

   

Å ja min hundar äter varsin bit prinsesstårta, denna lyx har dom 2 ggr om året när nån av dom fyller år :) Sen får alla tycka vad dom vill och ha sina åsikter om hur Cille ser ut men tro mig jag har testat det mesta för att ändra det men inget funkar och nu när hon fyller 8 är hon piggare än på länge hon har energi till tusen och är stark som en oxe typ. Fast kan det bli annat då hon slääääpar runt på en Ridgeback hela dagarna.

Kan ju oxå visa vad Shelby pysslade men förra helgen hon har nu fått för sig att hon är byggnadsinspektör:

 

Här hittar hon lite spindelväv som tydligen inte får finns där heller:

 


Å när hon väl tröttnat på inspekterandet så vart det RR ryck för hela slanten, inte det lättaste att ta snygga bilder på nån som springer så det bara är ett brunt streck:

   


Å sen fanns det även lite tid till att gräva och bara busa runt lite, äta lite gräs:

                    


Å sen har jag upptäckt att Shelby till och från tycker att det är pest och pina att vara med på bild:

     

Så passar man på att gömma nosen under några tröjor.




Av Jenny - 18 maj 2011 17:21

I söndags släpa jag med mamma och båda hundarna i sovexpressen till Falun, där skulle jag backa med släp innan vi skulle handla lite och åka hemåt igen. Dagens handling skulle vi göra på Citygross. När den väl var klar och vi skulle åka därifrån kunde vi knappt tro våra ögon för där över vägen sprang det ett vildsvin ett äkta inte en av dom blandraser som finns i älgberget. Utan att äkta vildsvin, Shelby tyckte som vanlint att grisar är lite äckliga men Cille hon var klar att jaga efter...suck trodde hon skulle bli bättre med åren men icke sa nicke.

Här har dom en bild och en artikel om ovan nämda vildsvin i Falu Kuriren 

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3167098-motte-vildsvin-pa-riksvagen



Annars så jobbar jag och sliter å Shelby ja hon leker kapten bölja i mammas säng nästan varje dag,, numera är hon en ljudlös sänghoppare, förut kunde man iallafall höra lite grymtningar men inte nu längre nu är det bara ett kaos som möter en. Suck hon kan den dära hunden. Skulle dörren vara stängd in till hoppsängen så får soffan sig en åktur då fröken springer i den så att den hasar över golvet. Hörde jag nån säga vild....nej inte min Ridgeback hon är bara gullig :P

Av Jenny - 14 maj 2011 22:02

Ibland fattar jag inte var nån av mina hundar får allt ifrån. Shelby senaste påhitt är att springa under en husvagn i full rulle för att sedan ligga där under och gräva och gnälla som en galning. Som att det inte räcker med alla hål vi har på tomten sen tidigare. Å varje helg när jag kommer hem ska det nattkissas, ätas en massa ben och tjatas hela tiden. 

Men nu raskt över till deras nyaste passion...dom har idag fått smak för nygrillad majs med lite bregott på...suck varför kan inte mina hundar vara som andra hundar?

Mina ska envisas med att vara med och smaka allt...till och med isglass eller bara isbitar varma sommardagar. 

Idag har dom till och med vart med till Blg och handlat..båda sittandes i min pickup eller ja dom sitter bara då bilen står stilla eller man åker typ 50km/h. Går det fortare så skulle jag nog kunna kalla min bil för sovexpressen för Cille ligger på golvet eller ja på en massa hundfiltar på golvet och sover å Shelby har hela baksätet för sig själv. Tur dom är snälla som lamm bara dom får vara med. Å så fort bilen står still ska dom ha ner rutorna så att det kan stickas ut huvuden och kolla och snusa på alla lukter. Men dom skäller tack och lov endast om nån hund går förbi och är Shelby ensam så låter hon inte ett dugg. Konstigt nog kanske man ska säga då Cille skäller i tid och otid. Fast Cille hon har ju lärt sig det av Klinga för hon var en mästare på att skälla på allt som rörde sig, en vakthund av rang fast hon bara var en liten drever.

En liten hund med ett stort krigar hjärta.


Vet inte om jag redan berättat men jag har tänkt åka med Shelby till en dam som kan prata med hundar, å e nej tro nu inte att det är nått fel på henne. Men ibland verkar det som att Shelby ser nån/nått som inte vi ser, hon är inte rädd eller skyggar inte för det utan hon sitter och kollar, rynkar pannan och vicka på huvudet som hon gör då man pratar med henne. Jag brukar skämtsamt fråga om hon ser spökhunden i hallen eller nått annat. För er som inte vet så har vi Klingas Urna i hallen, har valt att inte jordsätta henne utan hon har fått en fin plats i ett fint skåp med sina saker med sig, sitt halsband, sin hund å såklart sin nalle som hon fick som valp. Men detta var bara en parantes. Som sagt Shelby ser nått och detta fast vi har Cille med oss så verkar hon se och höra nått som inte varken vi eller Cille ser/hör. Så en resa till Maria i nyhammar kommer det att bli. Mest nyfiken på om hon vekligen kan prata med Shelby och vad hon kommer att få reda på. Kanske säger hon det andra som jag brukar säga när Shelby gör saker som Klinga gjorde att om det finns själavandringar så har Shelby fått en del av Klinga med sig. För hur förklara man annars hennes passion för vantar som inte Cille har men som Klinga hade, för henne kunde man aldrig ha vanta på elementet i hallen utan hon stal dom alltid och bytte emot godis utan att tugga dom till smulor, precis detta gör Shelby.

Kommer att bli mest helg uppdaternade av bloggen ett tag nu, då jag ska jobba hela sommaren...om det nu bli bättre tider för jag kan inte vara ute 15-16 timmar med lastbil, har lite för mycket att riskera på det. 

Av Jenny - 7 maj 2011 21:46

Har vart till Rättvik på marknad med "lilla" Shelby idag, rackarns vad hon är stark och vill hälsa på alla hundar men efter att dom vart sjuka så är jag skeptisk till en massa hundmöten, var ju det redan innan och det vart inte direkt bättre.

Men förutom att Shelby ville hälsa på en massa hundar så gick det bra, vi gick i år helt ensamma och det funkar att ha henne med och köpa saker utan en massa bråkande :) Hon lyckades till och med charma till sig en skiva gustafskorv när jag skulle köpa hem åt oss.  Sen blev det lite fikabröd och cocos bollar till oss 2 benta i familjen. 

Annars så händer det inte så mycket annat än att jag börjat jobba så det blir lite si och så med bloggandet. Vi har inte så mycket mera än mentaltest å sen en spårkurs planerat. Allt detta med hjälp av Eva, tur man har henne att be om hjälp. För dom man frågat här omkring bara lovar och lovar. Plus att det verkar som att inte så många är intresserade av spår och då menar jag eftersök, det är ju det som jag vill testa med Shelby för att se om E kommer slippa äta upp sin keps :P

Nej nu är det väl dax att nattpinka dom båda å sen städa upp sjöslaget som ska föreställa min mors säng...glömmer man stänga dörren dit så antar Shelby ett nytt alterego som heter kapten bölja och sen hoppar hon runt som en tog i sängen tills allt ligger på golvet eller huller om buller..Fattar inte när hon hinner göra allt. 

Presentation

En blogg om hur det är att leva med 3 st hundar i olika åldrar och olika raser. En gammal Schillerstövare och en ridgeback. Numera finns det bara Shelby kvar hos mig.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards