Alla inlägg under mars 2012

Av Jenny - 26 mars 2012 11:16

Precis som rubriken säger så visst jag erkänner båda mina hundar är rejält bortskämda, om man nu räknar att vara med i alla husets rum, sova i sängar och soffa till att vara bortskämd.

Men på samma gång så är iallafall Shelby rätt väluppfostrad...visst hon får fortfarande sina ryck och hoppar på mig i full fart, men det är bara mig hon gör detta på tack och lov. Men på samma gång så kan vi ha henne lös på gården fast det passerar folk, hundar och hästar. Det räcker med ett lugnt nej till henne för att hon ska stanna. För är det nått jag har lärt mig så är det att det inte funkar det minsta att gapa och skrika för allt vad lungorna håller...då slår Shelbys öron lock direkt. Hur jag vet detta....har väl testat att skricka nej så mycket jag orkar...ingen reaktion men ett lugnt, bestämt nej och hon stannar direkt och kollar på en för att få direktioner om hur hon ska göra istället.

Måste säga att Shelby är den mest följsamma hund jag träffat, jag har inte tränat nått stenhårt eller ens varje dag, trots detta så kan hon som sagt vara lös på gården, hon kan åka nercabbad mustang och sitta ensam i baksätet utan att skälla eller ens försöka kliva ur. Sen har jag precis testat en ny sak eller rättare sagt 2 nya saker...igår tog vi en promenad genom Björbo och så fort vi lämnat dom mest traffikerade byvägarna så knäppte jag av henne bandet...gissa om nån vart glad över att få vandra lös....men glad utan att kuta runt som en dåre, hon följde mig, gick på den sida av vägen som jag visade att var ok att gå på. Försökte hon korsa så var det bara att säga nej så vände hon tillbaka. Hon kommer på inkallning med ordet hit, även det sagt lugn och bestämt. Längtar redan tills bästa Eva ska ha nån spårkurs, för nu borde lilla fröken Shelby ha växt i skallen :) Det tog sin lilla tid men den har hon fått, jag har fått lära mig att inte jämnföra henne med andra hundar eller att bli besviken om hon inte kan, hon behöver lite mera tid på sig för att växa upp.


Men visst det låter som att jag har världens pli på mina hundar....det är fel jag har det på Shelby...lappapan henne går det inte riktigt att prata med, hon har tyvärr låst sin hjärna på en sak och det är jakt :P Min far hann ju jaga in henne innnan hans tid här med oss va slut. Men visst hon kan vissa saker iallafall...som att sitta fin och tacka, inte illa för en jakthund.


Så nog om detta....vad har vi annars gjort?

I fredags slängde vi oss alla i min pickup och for till Borlänge för att handla lite mat, passade på att skämma bort både oss själva och hundarna med en hamburgare ifrån max :P Ibland får man minsann synda lite.


Annars så har det bara vart lugnt då jag har världens förkylnings just nu, börjar dock bli bättre därav att jag och Shelby tog en promenad igår.


Sen lite mer snabbt skryt bara, Shelby skulle med mig ut idag då jag skulle slänga in lite saker i bilen. Då vi öppnar dörren så kommer det en hund påväg ner för byn alltså gående på våran sidan. Shelby slår 2 snabba skall och får svar av taxrackan...öppnar grinden och släpper ut henne på gården med ordet nej när hon går ner för trappen...Inte ETT enda försök att springa efter eller ens springa fram :)


Å sen några bilder på gullungarna tagna i helgen:


               

Av Jenny - 20 mars 2012 22:16

Shelby slår nog alla rekord i att inte vara som en "normal" hund. Igår efter att jag kommit ifrån ett pass på gymmet så skulle jag fixa mig en smootie med frysta blåbär och mjölk. Tro nu inte att jag fick ha denna ifred. Jag hade fullt upp att få ha glaset ifred för fröken långnosad Ridgeback. Å tro mig hon gillade oxå min smootie, för hon gick inte och lade sig i soffan förrän hon fick slicka ur glaset. Som sagt varför kan inte min hund vara som alla andra hundar??




Av Jenny - 19 mars 2012 10:34

Skulle jag envisas med att lära Shelby att fånga leksaker i luften.....detta har hon nu utvecklat helt själv till att jag kan slänga saker och hoppa efter dom helt själv. Så nu får man se upp på kvällarna för rätt vad det är kommer det nån leksak eller nått skinnben flygande och strax efter kommer det en "liten" ridgeback.

Misstänker att ett infall av detta ledde till att jag under flera veckor letade som en galning efter ett guld armband som jag visste att jag tagit av mig och lagt vid datorn. Men där fanns det inte....men så slog det mig att jag hade ju fått plocka upp en massa papper och annat vid ett tillfälle....så i lördags när jag städade så visst där var mitt armband på golvet.....Därför känner jag att fröken Shelby nog är min huvudmisstänkta i just detta brott.


Kan ju säga att Cille oxå har sina påhitt, dom är ett snäpp drygare just för att hennes påhitt gör lite ont när man kommer för nära dom. Hon älskar nämligen att gömma ben lite är å där i soffan, eller ännu hellre i sängarna. Inte det minsta skönt när man sätter sig på nått hårt ben som nån gömt mellan dynan och ryggen. 


Kan ju oxå berätta att Cille har fått en ny matpassion....råa morötter är tydligen huxflux hur gott som helst. Hon har aldrig ätit det förut men nu i helgen så kom fröken stövare på att det minsann var hur gott som helst med morotsbitar. Suck, snacka om att hon vill vara precis som sin lillasyster som ska vara med och smaka på allt.


Det var lite om vad om hittat på under förra veckan och nu rask över till idag. 

Det blåser som bara den här men se det äääälskar Shelby för då kan man få tag på en massa kvistar att hoppa och springa runt med. Sen är det minusgrader på nätterna så att vattenpölen på baksidan fryser till hennes stoooooora lycka för då kan man hoppa på isen tills den går sönder å sen finns det bitar med is som man kan äta upp eller bara leka med. Ska förska fånga henne på kort nån dag eller kanske göra ett försök att filma henne.

Nej nu ska jag minsann busa lite med fröken Shelby, håller på att försöka lära Shelby tricket som bästa Eva tipsade om....tror dock att det får bli med Cille instängd i ett annat rum för annars kommer hon med största sannorlikeht att leka dammsugare efter det godis som nu Shelby mot förmodan inte skulle fånga i luften.

Av Jenny - 8 mars 2012 10:33

Till Shelbys stooooora lycka har det snöat inatt och det snöar än. Gissa om nån hade Ridgebackryck till tusen på morgonpromenixen idag...jupp det var bara ett brunt streck som sprang och hoppade runt över hela gården å sen ut på åkern bakom huset och rusa runt där i typ 100 knyck.

Fattar dock inte hur det kommer sig att en hund som avskyr kyla och nederbörd annars kan bli så glad över att det är snö ute igen. Trodde verkligen att vi skulle få ha vår nu och inte en massa bakslag. Men men Shelby är iallafall glad att det snöar.


Passar på att slänga upp några bilder på ett par hundar som har det lite för bra :P



     

Av Jenny - 5 mars 2012 10:37

Har idag insett att min lilla Shelby har hökögon. Detta efter att ha sett henne ligga och leka med nått på golvet i hallen. nått som stoppades i munnen spottades ut och sedan krafsades runt med tassarna. Detta visade sig vara en pytte liten sten som hon hittat på golvet. Plus att hon är allt rackars duktig när man ska ta av henne nått, det är bara att gå fram och ta det, inte ett morr eller ens ett försök att följa med och ta tillbaka det. Skulle det vara nån sak av modell större så funkar det tyvärr inte med loss som andra hundar har som kommando. Nej till Shelby säger man släpp :) Ops råkade visst bli lite fel kommando på henne hehe.

Hon fortsätter dock att envisas med att grisen=matmatte dvs min mamma. Vet banne mig inte hur eller ens om jag vill lära henne av med det. Nått hon dock inte klarar av alla gånger är att få 2 st val. Som tex vid kasst väder antigen gör du ifrån dig eller så går vi in. I detta fall tar hon mer än gärna val nummer 2 fast jag vet att hon är nödig. Hörde jag nån gissa på att det är bara för att vädret inte var Ridgeback väder?? Japp då var det rätt gissat, regn eller rejält kallt är nått som fröken inte alls gillar, inte ens fast man får ha sitt täcke på.


Så hur är det med Cille aka lappapan....jodå piggare än på länge är hon, allt efter att vi testat bästa Evas bantningskur...nu går inte längre Cille...nu springer hon överallt, hon hoppar jämnfota av lycka när man får mat eller en liten bit godis. Hon snor stumpor så fort hon ser dom, hon leker med leksaker...detta helst när Shelby äntligen somnat i soffan...ja se då ska fröken gammal leka med en massa pipleksaker för då vaknar ju Shelby igen och kommer springade...är man då snabb som bara en stövare kan vara så kan man sno hennes redan uppvärmada plats i soffan :D


Presentation

En blogg om hur det är att leva med 3 st hundar i olika åldrar och olika raser. En gammal Schillerstövare och en ridgeback. Numera finns det bara Shelby kvar hos mig.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards