Direktlänk till inlägg 26 mars 2012

Bortskämd och på samma gång väluppfostrad

Av Jenny - 26 mars 2012 11:16

Precis som rubriken säger så visst jag erkänner båda mina hundar är rejält bortskämda, om man nu räknar att vara med i alla husets rum, sova i sängar och soffa till att vara bortskämd.

Men på samma gång så är iallafall Shelby rätt väluppfostrad...visst hon får fortfarande sina ryck och hoppar på mig i full fart, men det är bara mig hon gör detta på tack och lov. Men på samma gång så kan vi ha henne lös på gården fast det passerar folk, hundar och hästar. Det räcker med ett lugnt nej till henne för att hon ska stanna. För är det nått jag har lärt mig så är det att det inte funkar det minsta att gapa och skrika för allt vad lungorna håller...då slår Shelbys öron lock direkt. Hur jag vet detta....har väl testat att skricka nej så mycket jag orkar...ingen reaktion men ett lugnt, bestämt nej och hon stannar direkt och kollar på en för att få direktioner om hur hon ska göra istället.

Måste säga att Shelby är den mest följsamma hund jag träffat, jag har inte tränat nått stenhårt eller ens varje dag, trots detta så kan hon som sagt vara lös på gården, hon kan åka nercabbad mustang och sitta ensam i baksätet utan att skälla eller ens försöka kliva ur. Sen har jag precis testat en ny sak eller rättare sagt 2 nya saker...igår tog vi en promenad genom Björbo och så fort vi lämnat dom mest traffikerade byvägarna så knäppte jag av henne bandet...gissa om nån vart glad över att få vandra lös....men glad utan att kuta runt som en dåre, hon följde mig, gick på den sida av vägen som jag visade att var ok att gå på. Försökte hon korsa så var det bara att säga nej så vände hon tillbaka. Hon kommer på inkallning med ordet hit, även det sagt lugn och bestämt. Längtar redan tills bästa Eva ska ha nån spårkurs, för nu borde lilla fröken Shelby ha växt i skallen :) Det tog sin lilla tid men den har hon fått, jag har fått lära mig att inte jämnföra henne med andra hundar eller att bli besviken om hon inte kan, hon behöver lite mera tid på sig för att växa upp.


Men visst det låter som att jag har världens pli på mina hundar....det är fel jag har det på Shelby...lappapan henne går det inte riktigt att prata med, hon har tyvärr låst sin hjärna på en sak och det är jakt :P Min far hann ju jaga in henne innnan hans tid här med oss va slut. Men visst hon kan vissa saker iallafall...som att sitta fin och tacka, inte illa för en jakthund.


Så nog om detta....vad har vi annars gjort?

I fredags slängde vi oss alla i min pickup och for till Borlänge för att handla lite mat, passade på att skämma bort både oss själva och hundarna med en hamburgare ifrån max :P Ibland får man minsann synda lite.


Annars så har det bara vart lugnt då jag har världens förkylnings just nu, börjar dock bli bättre därav att jag och Shelby tog en promenad igår.


Sen lite mer snabbt skryt bara, Shelby skulle med mig ut idag då jag skulle slänga in lite saker i bilen. Då vi öppnar dörren så kommer det en hund påväg ner för byn alltså gående på våran sidan. Shelby slår 2 snabba skall och får svar av taxrackan...öppnar grinden och släpper ut henne på gården med ordet nej när hon går ner för trappen...Inte ETT enda försök att springa efter eller ens springa fram :)


Å sen några bilder på gullungarna tagna i helgen:


               

 
 
Ingen bild

Vickan

26 mars 2012 15:42

Exakt samma rubrik passar in på Nenya (min dotter) :)
Vad gör de om de är lite bortskämda så länge de är väluppfostrade? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 oktober 2017 22:10

För lite över 1 vecka sedan fick jag det värsta samtal man kan få som lastbilschaufför och hundägare. Jag är aldrig nära hemmet då jag susar mellar Dalarna och Stockholm 2-3 dagar i veckan. Oroar mig alltid för att något ska hända med mina hundar ell...

Av Jenny - 13 augusti 2017 20:27

Efter som att Sheena blir mer och mera aktiv för varje vecka som går så beslöt jag mig för att jag skulle leta på den blå tärningen som man stoppar godis i och som hunden sedan får rulla för att få ut det. Har inte lyckats med att hitta den men se Sh...

Av Jenny - 16 juli 2017 17:17

Måste bara skriva och berätta att Sheena är den coolaste lilla valp jag någonsin träffat. Hon är totalt orädd för allt, älskar folk och hundar fast att hon aldrig sett dom tidigare. Viftar glatt på svansen till alla vi ser när hon får träffa nya milj...

Av Jenny - 30 juni 2017 11:16

Dåså är det dags att berätta lite nyhter och av den goda sorten..... :) Sedan i onsdags huserar numera 2 st ridgebackar hos oss igen. Då var jag ner till Mölnlycke ooch hämtade hem Shelbys lillasyster Sheena :) Söt som socker men med tänder som e...

Av Jenny - 30 juni 2017 11:05

Då är det dags för en förändring och lite nyheter men mer om det lite senare...     ...

Presentation

En blogg om hur det är att leva med 3 st hundar i olika åldrar och olika raser. En gammal Schillerstövare och en ridgeback. Numera finns det bara Shelby kvar hos mig.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards