Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011

Hundmat??

Av Jenny - 3 oktober 2011 12:08

Har ett längre tag funderat över hur olika matråd vi fått till dom 3 senaste hundarna.

Så vi tar det ifrån början:


Klinga: när vi hämtade hem henne 1997 så skulle hon ha uppblött valpdoggy med mjälk och grädde. Hur länge tror ni lilla fröken ens ville ha det? Om ni gissade på bara nån dag så var det rätt, tog kanske 2 dagar så fick vi plocka bort grädden, sen följde mjölken i rasktakt å sen slutligen vägrade hon äta uppblött torrfoder. Något hon skulle fortsätta med tills hon vid 9 års ålder fick diabetes och skulle äta special foder. 


Céli: henne hämtade vi hem under sommaren 2003, en nätt resa på ca 144mil tur och retur. Hennes mat var samma uppblötta valpdoggy men denna gång skulle det vara filmjölk på till varje mål. Eller som vi kom att kalla den fismjölk för jädrar vad den hunden fes. Så där vart det stopp på filmjölk men hon fortsatte att ensvias med att tigga uppblött doggy till frukost i många år. Sen när Klinga blev sjuk så fick Cille ät av hennes foder då det även används som bantningsfoder til hundar. Idag äter Cille doggy igen och lever livet till max, vi testade annat bantningsfoder på henne men av det fick hon troligen ont i magen och ville inte alls röra på sig. Så vi har sagt att hon får äta doggy dom åren hon har kvar och vara pigg och lycklig. Kan ju tillägga att hon är lika rund än men nu kan det kvitta. Hon mår bra och orkar leka med Shelby


Shelby: Henne hämtade vi hem ifrån Segersta i oktober 2009, och nu var det minsann en riktig matplan uppgjord, vi visste exakt vilket foder hon skulle äta som valp och vi kunde bara köpa det på djursjukhuset i Falun. Så Shelby fick stenhårt följa den dieten medans hon växte upp. Ville verkligen göra allt för att hon inte skulle bli sjuk eller växa fel. Idag äter hon proplans foder för aktiva hundar men i en mindre mängd då vi inte hårdtränar så ofta. Visst erkänner att det slinker ner nån smakbit av det vi äter ibland och vankas det älgkött så får dom det till middag.


Både Cille och Shelby äter i nulägen max 3 ggr om dagen, rätt ofta skippas det frukost i denna flocken då dom inte kliver upp förrän runt 10 å vi försöker äta lunch runt 12-13 tiden.

När Klinga levde så efter att valptiden var klar så fick vi vara glada om hons ens käkade 1 gång om dagen. Men vi visste att hon skulle äta så sanrt hon blev hungrig. När hon senare insjuknade i diabetes skulle det ätas var fjärde timme. Tror ni hon ville det? Nej hennes eftermiddags mål vart allt som oftast överhoppat, inte pga oss utan för att hon vägrade kliva upp eller komma fram ifrån sin plats under min säng. Så efter att ha rådfrågat hennes veterinär så kom vi fram till att hon fick göra så, så länge det inte gjorde henne sjuk. Hade hon nu nån gång känning av sitt socker så kom hon fram och tiggde nått att äta.


Tänk så mycket det kan skifta i vad man ger sina hundar bara beroende på vem man köper dom av. 

Gamla tiders hundar dom fick ju äta det som blev över i hushållet som potatisskal osv iallafall dom som jag fått berättat för mig om. Som sagt det händer mycket med dom matråd vi får till våra husdjur.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 oktober 2017 22:10

För lite över 1 vecka sedan fick jag det värsta samtal man kan få som lastbilschaufför och hundägare. Jag är aldrig nära hemmet då jag susar mellar Dalarna och Stockholm 2-3 dagar i veckan. Oroar mig alltid för att något ska hända med mina hundar ell...

Av Jenny - 13 augusti 2017 20:27

Efter som att Sheena blir mer och mera aktiv för varje vecka som går så beslöt jag mig för att jag skulle leta på den blå tärningen som man stoppar godis i och som hunden sedan får rulla för att få ut det. Har inte lyckats med att hitta den men se Sh...

Av Jenny - 16 juli 2017 17:17

Måste bara skriva och berätta att Sheena är den coolaste lilla valp jag någonsin träffat. Hon är totalt orädd för allt, älskar folk och hundar fast att hon aldrig sett dom tidigare. Viftar glatt på svansen till alla vi ser när hon får träffa nya milj...

Av Jenny - 30 juni 2017 11:16

Dåså är det dags att berätta lite nyhter och av den goda sorten..... :) Sedan i onsdags huserar numera 2 st ridgebackar hos oss igen. Då var jag ner till Mölnlycke ooch hämtade hem Shelbys lillasyster Sheena :) Söt som socker men med tänder som e...

Av Jenny - 30 juni 2017 11:05

Då är det dags för en förändring och lite nyheter men mer om det lite senare...     ...

Presentation

En blogg om hur det är att leva med 3 st hundar i olika åldrar och olika raser. En gammal Schillerstövare och en ridgeback. Numera finns det bara Shelby kvar hos mig.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards